De Dirigent

Wolfgang Lange

Wolfgang Lange studeerde hobo bij Han de Vries (Amsterdam), Gerhard Turetschek (Wenen, cum laude) en Christian Schneider (Keulen, Konzertfach). Hij was freelance-hoboïst in diverse orkesten en is medeoprichter en was vaste hoboïst van het Helios Ensemble.

Koordirectie

Wolfgang studeerde koordirectie bij Barend Schuurman aan de Hogeschool voor Muziek te Rotterdam en vervolgde de opleiding aan de Hogeschool voor Muziek te Tilburg voor de Tweede Fase. In 2003 behaalde hij zijn Master’s Degree. Hij volgde lessen orkestdirectie bij onder andere Julius Kalmar aan het Hans Swarowsky Instituut in Milaan. Hij nam privé-lessen en volgde stages bij o.a. Timo Nuoranne, dirigent van het Fins Radio Kamerkoor.
Als koorlid was hij verbonden aan het Bachkoor Holland en Oude Muziek Koor (Arnhem), beide destijds o.l.v. Daniel Reuss. Hij volgde zanglessen bij o.a. Ronald Klekamp, Geert Berghs, Robert Luts (Hasselt, België),  Xenia Meijer, Hans Scholing en Harry van Berne.

Eigen orkest

Wolfgang is dirigent en artistiek leider van het Helios Ensemble en het Luna Kamerkoor. Met dit gezelschap realiseerde hij verschillende producties en cd-opnames. In januari 2007 voerde hij met het Helios de wereldpremière uit van 'Als je weet waar ik ben zoek me dan' van Gabor Tarjan en van Daan Mannekes 'Cantique de Pascal' in een nieuwe, door Bart Visman geïnstrumenteerde versie, Double. Daan Manneke componeerde in zijn opdracht voor het Helios 'Trajectoire', een grand motet voor koor en ensemble.

Zie ook: www.wolfganglange.nl