Reacties op Onaards
Onaards mooie muziek, verfijnd gebracht. De uitvoering deed de titel volledig recht. Een genot om bij een concert van zo'n kwaliteit geweest te zijn. De wegblijvers weten niet wat ze gemist hebben.
Lydia Stoffels
Gisteren het concert van het Luna Kamerkoor in Elst bijgewoond. Meteen al het eerste lied (Northern Lights , van Eriks Esenvalds) zette de toon: inderdaad onaards mooi, met een prachtige sopraan en een koor dat tijdens de solo (het Letse volksliedje) de achtergrond vormde maar daarna voluit ging, om uiteindelijk weer naar de achtergrond terug te zakken. Ook de liederen van Barber vormden voor mij een hoogtepunt, maar zeker ook de uitvoering van de Missa Sanctae van Isomaki. Het concert eindigde met Arvo Pärt's bede voor vrede voor Jeruzalem, maar gelukkig kwam er ook een toegift. Prachtig concert, absolute aanrader.
Henk Zijm
Dat was weer genieten gisteravond bij het concert dat de vrouwen van het Luna kamerkoor gaven in de Grote Kerk in Elst. Met alleen maar composities van componisten uit de twintigste eeuw, de één wat bekender dan de ander, wist het koor een prachtig en aansprekend programma te brengen. Hulde voor Wolfgang, die steeds opnieuw muzikale pareltjes weet op te duiken en de mensen weet te vinden om zijn muzikale ideeën optimaal te kunnen verwerkelijken. Ik zie al weer uit naar het volgende concert, hopelijk dan ook weer met mannen.
Barbara den Arend, Ellecom
Wat een genoegen om dit prachtige Luna vrouwenkoor op zo’n hoog niveau weer te kunnen horen zingen. Chapeau en veel dank.
Nel
Zondagmiddag was ik bij het concert van het Luna Kamerkoor, in Utrecht. Voor het eerst en, nu ik dit gehoord heb, zeker niet voor het laatst. Ik vond het prachtig, de schoonheid ontroerde me. Ik denk dat dat kwam doordat het zo'n eenheid vormde: het samengaan van tekst, muziek en de hoge ruimte van deze bijzondere kerk; daarbij de concentratie die te zien was op de gezichten van de zangers én hoe ze er zelf van genoten... een boeiend samenspel tussen dirigent en zangers. De titel 'Onaards' was helemaal passend. Nooit geweten dat je zelfs de sterren aan de hemel tevoorschijn kunt zingen. Veel dank!
Stieneke Reeders
Reacties op Women's Signature
De lady’s uitvoering was heel bijzonder! De klank was bij tijd en wijle zo vederlicht dat ik me afvroeg of die muziek tot aan de hemel reikte of ergens uit de hemel vandaan kwam. Het was mooi en inderdaad een goed gevoel om weer eens live muziek te horen. Niets te nadele van het concert van vandaag, maar ik verheug me nu al weer op de volgende concertreeks waarin ook de bassen en tenoren zullen klinken! Het maakt een koor toch completer. (concert Utrecht)
Arie Noordermeer
Het concert gistermiddag was heel mooi en alles werd prachtig afgewerkt. Grote complimenten voor hoe je dit Luna-vrouwenproject weer hebt neergezet. (concert Utrecht)
Margy van Dijk
Wat een bezield en veelzijdig optreden afgelopen zaterdag Wolfgang. Sowieso een zorgvuldig in elkaar bedacht programma. Uiterst geconcentreerd van de eerste tot laatste noot en spannend vrouwen stemmenweefsel. Een zeldzaam moment van veel schoonheid (en dat in coronatijd met zijn vele beperkingen en belemmeringen voorafgaand). (concert Zwolle)
Bruno B.
Afgelopen zondag hebben wij genoten van het concert van het Luna (dames) Kamerkoor. Het afwisselende programma heeft ons van begin tot eind geboeid. De vaak hemels klinkende koorklank kwam fantastisch tot zijn recht in de prachtige, neogotische Willibrordkerk. Onze complimenten!! (concert Utrecht
Els & Jan Jimkes
Het was práchtig; zuiver en heel goed verzorgd. Ik miste de mannen niet! (concert Utrecht)
Ik vond het prachtig zaterdagavond. Ik heb er echt van genoten. Zelf ben ik geen beroepsmusicus, ik ben docent Frans, maar ik zing alt in een klassiek koor. Ik herkende het gebaren van de dirigent als de sopranen wat dreigden te zakken ;). (concert Zwolle)
Ludwina Nijhof
Ik heb met heel veel plezier het recente concert van het Luna Kamerkoor in Zwolle bijgewoond. De keuze van het repertoire was divers en verrassend, en de uitvoering professioneel. Niet alles ging goed maar hier stond een koor dat de vergelijking met sommige professionele koren kan doorstaan. De uitvoering met de waterglazen kwam minder goed uit de verf maar ik heb een plezierige avond gehad. (concert Zwolle)
Henk Zijm
Ik ben geen musicus of erg deskundig meer houd wel van zingen en muziek. Ik vond het een prachtig concert. Er werd met aandacht en overgave gezongen en (voor zover ik dat kan beoordelen) heel zuiver. De verschillende stemmen harmonieerden evenwichtig met elkaar. De akoestiek in de kerk droeg ook bij aan het volle geluid dat onze oren bereikte! Ik ben het programma intussen helaas kwijtgeraakt, maar herinner mij o.a. een uitbundig Gloria van een (meen ik) Russische componist. Met overtuiging en enthousiast gezongen. Ook het lied dat werd begeleid door de klank van glazen kwam als een leuke en welluidende verrassing over. Dank voor het mooie concert! (concert Utrecht)
Piet Kooiman
Marijke en ik hebben genoten van het koor. De muziek, en ook het koor, leken al maar fraaier te worden. Vanaf het stuk met de vingergedraaide glazen hebben we rechtop gezeten. En ook die mis werd heerlijk ontspannen gezongen. Ja gewoon: lekker gezongen! Een feest! En ja, maar dat is met koorzang bijna niet te vermijden, het Duitse stuk was prachtig, zonder dat de tekst ook maar enigszins gevolgd kon worden. Kortom, het was een oase in de droge Coronawoestijn. Gelukkig makend! Hartelijk dank! (concert Utrecht)
Ed Hoffman
Prachtig goed koor. Akoestiek heel slecht, hoge stemmen galmden rond. Repertoire wat saai, kan het wat frisser in levende taal en minder devoot? Ik vind gemengd koor overigens harmonieuzer en qua klankkleur spannender.
Jaap Starkenburg
Ik ben helemaal geen volger van klassieke muziek. Daarom was het concert voor mij een behoorlijk exotisch uitstapje. Maar ik heb enorm genoten van de zuiverheid en helderheid van de vrouwenstemmen. Voor herhaling vatbaar 🙂
hartelijke groet,
Frans Bosscher
Reacties op Ars Moriendi
Wat een prachtig optreden van het Luna kamerkoor gisteren in Elst, waar ik iets mocht vertellen over mijn boek 'Uit het leven gegrepen'. Als altijd leverde het weer mooie gesprekken op die echt ergens over gaan. Vanavond in Kampen en morgenmiddag in Utrecht (ijs en weder dienende). Ik kan het iedereen aanraden. Dank voor de uitnodiging Wolfgang Lange.
Martien Versteegh
Het Luna kamerkoor had ik eerder al eens in Amsterdam gehoord met het werk Path of Miracles van Joby Talbot. Dat moderne werk over de pelgrimsweg naar Santiago was zeer goed bevallen. In Utrecht (Willibrordkerk, 9 februari) stonden dit jaar geheel andere werken op het programma, namelijk muziek van Schütz, Bach en Reger, onder de noemer Ars Moriendi (de kunst van het sterven). De uitvoering was allesbehalve doods. Het koor wist deze lastige werken te brengen op een manier die de muziek levend maakt. Dat krijgt zelfs een professioneel koor niet altijd klaar. Complimenten voor koor, solisten en dirigent!
Dhr. Herberts, Soest
Dat de Burgwal (vroegere Burgwalkerk) in onze stad een van de betere concertzalen is in Nederland, zeker voor koormuziek, bleek weer bij het concert afgelopen zaterdag van het Luna Kamerkoor. Onder de wat moeilijke naam Ars Moriendi (De kunst van het sterven) zong dit koor de Musikalische Exequien van Heinrich Schütz, het motet Komm Jesu komm, en de Acht Geistliche Lieder van Max Reger. Het motief is steeds dat de dood geen einde is, maar een nieuw begin. In de muziek uit zich dit ook. Het is allesbehalve sombere muziek. Vooral bij Bach zijn er vonken van vreugde. Het Luna Kamerkoor weet met deze muziek zeer goed om te gaan, zodat de boodschap overkomt. Een genot om naar te luisteren. De inhoudelijke toelichtingen van mw. Wiersema en mw. Versteegh waren verduidelijkend.
Dhr. Freling, Kampen
Vorig jaar naar de Lukaspassion van Rolle geweest, uitgevoerd in Kampen door het Luna Kamerkoor. Nu naar hetzelfde koor, dat werken van Schütz, Bach en Reger zong. En weer op dezelfde indrukwekkende manier. Dit vrij onbekende kamerkoor moet toch wel een van de betere koren in Nederland zijn. Het zingt technisch goed en met een zelden gehoorde expressie. Dat geldt ook voor de solisten. Wij kijken uit naar een volgend concert.
Fam. Fennema, Lelystad
Solisten, zangers en dirigent van het Luna Kamerkoor: dank voor jullie concert op vrijdag 7 februari in Elst. Jullie uitvoering van werken van Schütz, J.S. Bach en Reger, onder de titel "Ars Moriendi', de kunst van het sterven, heeft mij diep ontroerd. Moeilijke muziek zo gezongen dat het makkelijk wordt om naar te luisteren. Op de klassieke radiozender NPO4 heet het dan "het komt bij je binnen". Dat hebben jullie dus bereikt! Dank en proficiat!
Oda van 't Hart, Elst
Het was een mooi en afwisselend concert. Goed gezongen en gespeeld. Dank!
Annette
Reacties op Vespers, S. Rachmaninov
Eerst nog even bedankt voor de bevlogen wijze van leiding geven aan het Luna Kamerkoor, de afgelopen weken en dagen. Alie’s commentaar: Het Nederlands Kamerkoor zou het niet beter gedaan hebben! Die kun je in je zak stoppen!
Bert de Vries
Enkele complimenten die ik links en rechts te horen kreeg waren dat onze Russische uitspraak echt goed was ; een mijnheer uit het publiek van Utrecht vroeg of we een Russisch koor zijn, een toehoorder uit het concert van Nijmegen kon niet geloven dat we amateurs zijn, en qua beleving vond echt iedereen het diep indrukwekkend en vaak ontroerend mooi.
Na afloop van het indrukwekkende concert, zijn we elkaar misgelopen. Maar bij deze alsnog mijn hartelijke dank voor uw bijdrage aan de zaterdagmiddagconcerten. Door mijn functie aan de “poort” heb ik het concert niet helemaal geconcentreerd kunnen meemaken. Maar bij de uitgang heb ik heel veel positieve reacties gehoord. De opbrengst is buiten verwachting zeer goed geweest!
Ton van den Hout
Reacties op Lukaspassion, J.H. Rolle
We hebben enorm genoten van het concert afgelopen vrijdag in Meppel. Alle complimenten voor jullie als koor en orkest, maar zeker ook voor Wolfgang. De leuke, ontspannen en motiverende manier zoals hij met die grote groep kinderen omging: super. De kinderen hebben er ook van genoten. Vol aandacht keken en luisterden ze naar alles wat er gebeurde. Een mooi voorbeeld is een leerling uit groep 7, die na 2 keer oefenen al vroeg of hij mocht stoppen. Tijdens het concert heeft hij voorbeeldig staan zingen. Wat muziek niet kan doen ... Alle ouders die zijn geweest waren onder de indruk en ook heel enthousiast. "Dit vergeet mijn zoon nooit weer."
Koos Zuidhof, leerkracht Meppel
Dank voor de prachtige uitvoering van de Lukaspassion van J.H. Rolle in Kampen. Het was onverwacht interessante en schitterende muziek, uitgevoerd door een enthousiast en bekwaam ensemble en koor onder leiding van een enthousiaste dirigent. Deze muziek verdient een breed gehoor. Dat zeggen wij als regelmatige en kritische "Matthäusgangers".
Hr. en mw. Fennema, Lelystad
Ik heb genoten van de uitvoering van de Lukaspassion in Sint Odiliënberg. De combinatie van een stil dorp, een mooie basiliek en mooie muziek maakte de reis meer dan de moeite waard. Het Luna Kamerkoor is een uitstekend qua stemmen gebalanceerd team, versterkt met een mooie kleine muziekgroep en goede solisten. Het was een echt mooie uitvoering. Dit optreden smaakt naar meer: ik zie uit naar nieuwe optredens.
Hans Te Baerts, Gouda
Met een aantal medezangers van het Toonkunstkoor Roermond bezocht ik de uitvoering van de Lukaspassion van Rolle in St. Odiliënberg. Ons koor studeert momenteel Bach's Matthäuspassie in, en we waren benieuwd wat Rolle te bieden had. Het werd een grote verrassing. Sprankelende passiemuziek, mooi gespeeld door het orkest, en gezongen door prima solisten en dito koor. Vooral het koor had natuurlijk onze aandacht. Dat deed wat ons betreft kwalitatief niet onder voor de professionele solisten en musici. Het zong technisch goed, met veel expressie en in nauwe afstemming met de solisten en orkest. Een plezier om naar te luisteren.
Wim Huijbers, Reuver
Het was een prachtige avond, heel erg genoten van de Lukaspassion, solisten, het kinderkoor, Lunakamerkoor en orkest. Geweldig wat een mooie avond, echt een aanrader om heen te gaan!
familie Zaaijer uit Kampen
Ik heb de uitvoering van de Lukaspassion op 7 maart meegemaakt. Het was heel bijzonder om deze muziek te horen en te weten dat het zo lang geleden is dat het voor het laatst geklonken heeft. Mooie, heldere muziek met veel zeggingskracht. Ik heb genoten van de uitvoering. Geweldig samenspel tussen orkest, koor en solisten. Het kinderkoor van de vrije school De Kleine Johannes uit Deventer maakte dat de koralen tot bijzondere momenten werden. Het lichte geluid van de kinderen was goed te horen waar ik zat en het gaf een extra glans aan het koor mee. Echt de moeite waard om te gaan beluisteren.
Bernard Tellegen (leerkracht)
Via deze mail wil ik jullie laten weten dat ik enorm genoten heb van de door jullie uitgevoerde Lukaspassion in Sint Odiliënberg vanavond. Ik vond de uitvoering professioneel en sfeervol. Zowel het Luna kamerkoor, het Helios Ensemble alsook de solisten waren klasse naar mijn idee. Ik wil jullie bedanken voor een fantastische avond met een inkijk in een andere tijd. Ik wens jullie veel succes in de toekomst,
Mariëtte van Beijnen-Swelsen
Wij hebben er erg van genoten, wat een prachtige muziek.
Marieke Zoutendijk (leerkracht groep 4 Vrije school Almelo)
Vanuit mijzelf kijk ik heel positief naar wat in beweging is gebracht met dit concert. Ik voel grote dankbaarheid en het heeft me geraakt, al deze mensen in verbondenheid door de muziek. Voor ieder op zijn/haar eigen manier. Wolfgang, jij bent een ‘gestrenge autoriteit’ met een mooie knipoog humor. Je ‘had’ de kinderen helemaal tijdens de generale en ze lieten zich echt door jou leiden. Ik kreeg terug hoe leuk ze de generale hebben gevonden. Veel persoonlijke reacties gekregen van geoefende luisteraars, ook oudere mensen die het fantastisch vonden dat zoveel kinderen in deze muziek meezongen en erbij waren. Je hebt klassieke muziek teruggebracht naar het volk, dus voor en door iedereen. Je gaf een geweldig inspirerende uitnodiging aan zoveel mensen. In mijn optiek is jouw missie meer dan geslaagd! Dit is wat we willen toch, klassiek voor iedereen en leren ernaar luisteren. Er vroegen zelfs ouders of er nog elders een uitvoering was, mensen wilden nogmaals luisteren en andere mensen meenemen. Ik sprak enkele van jouw musici om ze te bedanken voor hun enorme gastvrijheid naar deze grote groep kinderen. Zij hebben er plezier in gehad. Nogmaals Wolfgang, ik vind dat je groot werk hebt verricht en ben je daar namens alle kinderen en ouders, ruim 300 personen, zeer dankbaar voor.
Ellen Boerma (leerkracht groep 8 De Toermalijn Meppel)
Wat een prachtige muziek! Ik heb genoten. Luna Kamerkoor is wel een topkoor hoor. En wat goed dat jullie het aandurven om dit onbekende werk op het programma te zetten. Mijn complimenten.
Reacties op Path of Miracles, Joby Talbot
Als luisteraar was ik vandaag aanwezig bij het laatste concert van de derde serie Path of Miracles in een geheel gevulde Oosterkerk te Amsterdam, betoverende muzikale momenten! Goed gedaan Luna Kamerkoor!
Els Pennewaard
Reacties op In Memoriam
Ik was heel geroerd door dit concert. Ik denk dat het de ontroering was met opnieuw het voelen van je eigen verdriet. En dan kan muziek troosten......
Ineke
Was prachtig!
Barbara Ruis
Op 30 september hoorde ik een mooie uitvoering van het Requiem van Duruflé in de Sint Laurentiuskerk te Alkmaar. Het Luna Kamerkoor zong overtuigend en er was een voortreffelijke samenwerking met organist Erik Jan Eradus die het voor dit werk zeer geschikte Pels-orgel bespeelde. De kerkakoestiek ondersteunde ook voortreffelijk de uitvoering van de overige werken.
Martie Severt
Reacties op Matthäuspassion JH Rolle 2018
Als je luistert naar Rolle’s Matthäus Passion is veel vertrouwd: de aria’s, de evangelietekst, de koralen, het verhaal van Mattheus. Maar als je naar de muziek luistert, hoor je dat de tijd niet heeft stilgestaan: fris, helder, bijna optimistisch, minder zwaar dan Bach, en een uur korter. Het is van de eerste tot de laatste minuut een prachtig en boeiend stuk.
Paul Latour
In Alkmaar waren een oom en een tante. Die komen al 15 jaar naar een passie van mij luisteren. Bij voorkeur steeds weer een ander orkest en koor. Ze waren bijzonder verrast door de Rolle passie en ook door de uitvoering. Hun complimenten moest ik doorgeven.
Job Hubatka
Wat een fantastisch concert. En met geweldige solisten. Ik kon de halsslagader van een van hen zien kloppen. Alt en sopraan hadden prachtige samenklank. Zulke bekende en vertrouwde teksten in een nieuwe en verrassende context. Rolle verdient een breder publiek!
Ida de Boer
Afgelopen 16 februari ben ik met een vriendin wezen luisteren naar de uitvoering van Rolle’s MP door Luna kamerkoor. Ik heb er erg van genoten! En juist omdat ik zelf al jaren zing (en Bach’s MP al ontelbare keren heb gedaan) vond ik dit zo’n verfrissende ervaring; je hoort de herkenbare teksten maar de muziek is zo totaal anders! En ondanks het feit dat je de meeste muziek pas echt waardeert als je het meerdere malen hebt gehoord greep dit stuk me al direct! Ook de voortreffelijke uitvoering van koor en orkest hadden hier natuurlijk een grote bijdrage aan. Ik had zelf kortgeleden via een goede vriend de CD van Rolle’s MP al eens gedraaid en na deze uitvoering zet ik hem vaker op, merk ik! Kortom, ik ben het volledig eens met de stelling dat deze componist meer aandacht verdient en zie uit naar de andere uitvoeringen, zoals de Lukas- en het Weihnachtsoratorium!
Paul van den Berg
Op 16 februari waren mijn man en ik bij de uitvoering van de Matthäuspassion van Rolle in de Waalse Kerk in Amsterdam. Wij zijn geen grote muziekkenners, maar hebben van de eerste tot de laatste minuut genoten van de prachtige muziek en de uitvoering. We vonden dat koor, orkest en solisten, stuk voor stuk een groter publiek verdienden. Mocht zich weer eens een gelegenheid voordoen om een concert van deze componist en muzikanten te bezoeken, dan zullen we dat zeker doen.
Emmy en Wim Breuk, Balk, Friesland
De Matthäuspassion van Rolle is een ontdekking. Nadat ik zijn Grote Voorganger de gelegenheid had gegeven een stapje opzij te zetten en ik mij openstelde voor de verklanking van het bekende verhaal met heel andere stijlmiddelen, werd ik verrast door de rijke uitdrukkingskracht van dit werk van Rolle. De geïnspireerde uitvoering door het Luna Kamerkoor en het Helios Ensemble droeg hier zeker aan bij: Wolfgang Lange wist zijn gedrevenheid en betrokkenheid bij dit werk over te brengen op zijn musici. Een dapper en waardevol initiatief van hem om ook andere werken van deze componist uit de schaduw te halen. Ik kijk ernaar uit!
Mariëtte Akkerman
Wat een mooi concert, zaterdag, met de MP van Rolle! Mijn moeder en ik hebben genoten en hard meegezongen.
Hieke van Hoogdalem
Reacties op Matthäuspassion JH Rolle 2017
Als je dacht dat de MP van Rolle meer van hetzelfde zou zijn word je aangenaam verrast. Het lijdensverhaal komt met de compositie van Rolle op een zeer ontroerende en overtuigende manier tot zijn recht. De stemmen waren glashelder en zuiver, het orkest speelde met veel overtuiging en de dirigent zag kans van dat alles een prachtig emotioneel geheel te maken. Ik kijk al weer uit naar de volgende uitvoering!”
Han Bernart, Nieuwegein
Zondag 12 maart j.l. heb ik genoten van een prachtige uitvoering van De Mattheuspassion van Johann Heinrich Rolle. Om het aan te durven een andere versie te presenteren van een zo bekende en geliefde passion naast die van J.S. Bach, getuigde van veel moed.
Ik ging er heel verwachtingsvol heen, maar was toch ook wel bang voor een teleurstelling. Die angst was geheel ongegrond, want het was een bijzondere beleving de zo bekende teksten op een verrassend andere manier te horen, die ook zeker reden van bestaan heeft en die het ook verdient om heel vaak in de toekomst ten gehore te worden gebracht. De uitvoering van zangers en orkest was uitstekend , hulde voor dirigent en uitvoerenden. Hopelijk wordt de bekendheid van deze Mattheuspassion door deze uitvoering in Nederland en het buitenland vergroot en zal hij geregeld opnieuw mogen klinken.
Barbara den Arend, Dieren
Wolfgang je hebt een fenomenale prestatie geleverd. De moed, het idealisme en de kennis (de fundamentele onderkenning van de grote kwaliteit) hebben ervoor gezorgd dat Amsterdam de première heeft beleefd van een meesterwerk uit de late Bach tijd. Interessanter en mooier dan en met meer Affekt dan bij menige Joseph Haydn, Michael Haydn, zelfstandiger qua chromatiek en de harmonische inventiviteit dan C.P.E. Ik heb unieke momenten in de muziekliteratuur gehoord. Praat niet alleen over de hoorns… Hoop op een daverende respons voor je. En dat allemaal in een paar dagen gelukt! Hut ab!
Jacob Boogaart, Bussum
Wat een fantastisch concert, ik heb genoten. Klasse dat je dit voor elkaar hebt gekregen. Ik hoop dat je na morgen nog vaker de kans krijgt om het uit te voeren.
Paul Latour, Leiden
‘Ik vond het geweldig, bedankt voor de verwijzing ernaar. Het staat niet in de Uitkrant hier, ik zou het dus niet gevonden hebben. Er zijn nooit concerten in de Zuiderkerk. Ik ben meteen naar de Bibliotheek gefietst de volgende morgen, want daar hebben ze de CD van deze passie.’
Tom Brockmeier
Mijn vrouw en ik hebben zeer genoten van de Matthäuspassion van J.H. Rolle, in Alkmaar. Natuurlijk moesten we eerst "even" J.S. Bach uit ons hoofd zetten. Maar met de eerste noten - ze deden ons aan Haydn denken - lukte dat snel. Het stuk is verrassend en heel afwisselend. En blijft spannend tot en met het einde. Het is echte passie-muziek. De kwaliteit van solisten, orkest en koor was de tweede factor die ons deed luisteren. Waarbij de evangelist van de buitencategorie was.
Wessel Slöetjes
Wij willen u gaarne laten weten zeer genoten te hebben van de Mattheüs van Rolle onder uw directie. Het was voor ons een verrassing, van deze componist hadden we nog nooit gehoord en vooral mijn verwachtingen waren niet zeer hoog gespannen. Dat was helemaal verkeerd ingeschat bleek wel duidelijk. Zowel de muziek als de schitterende uitvoering door solisten, koor en orkest waren van zeer hoge klasse. Het was jammer dat er niet meer publiek aanwezig was om dit mee te maken. De broer van Annette woont in Emmeloord en zijn buurman zingt in het projectkoor, we prijzen ons gelukkig dat we hierdoor op dit concert attent zijn gemaakt.
Dick en Annette van Marle-de Boer
Graag laat ik weten dat ik bijzonder heb genoten van deze Passie-uitvoering. Belangrijk om te weten vond ik, dat Rolle en Bach tijdgenoten waren en dat ze hetzelfde passieverhaal willen vertellen. Bij beide passies is dan ook de rol en uitvoering van de verteller, de evangelist, leidend, bijna dragend. In de uitvoering op 16 februari prachtig vertolkt door Michael Berner. In deze uitvoering van Rolle hoorde ik nog meer drama in de vertelling. Bach hield het toch iets strakker. De koralen werden moeizaam meegezongen in de Waalse Kerk. Misschien lag deze muziek wat hoog voor het 'gewone kerkvolk'. Een uitvoering van meer passies van een andere componist dan Bach of van deze, zal ik graag weer komen beluisteren, net als een Weihnachtsoratorium. Wolfgang Lange mocht ik al eerder ontmoeten bij een bevriend echtpaar in Noord-Frankrijk. In zijn deskundigheid en muzikaliteit voor het leiden en uitvoeren van deze grote muziekwerken heb ik alle vertrouwen.
Marthe van Nes
Ik heb bijzonder genoten van jou en de complete uitvoering met orkest en solisten en van de compleet onbekende componist en Mattheus van J.H.Rolle met inhoud en bekende tekst. Ik heb bijzonder genoten van de luchtigheid en passie en iets andere expressie wat mij wel positief en minder dramatisch overkwam door de gebruikte en wel doordachte positieve toonhoogten en alles met meer majeur getoondicht,waardoor het geheel wel luchtiger wordt beleefd. Fijn en verrassend,dat genoemde voornemens vervolg gaan krijgen in de toekomst van de schijnbaar wat onbekende Componist J.H.Rolle van Lukaspassion en Weihnachtsoratorium!
Gert de Gruijter
‘Het was prachtig! Heel erg bedankt! Ik vond het verrassende muziek, helder en sprankelend maar toch diep, met veel muzikale lagen. De uitvoering was ook heel mooi, vooral een sopraan, maar eigenlijk was alles goed, ook het orkest. En we mochten zelf ook meezingen! Dat was heel leuk en soms lukte het ook nog een beetje.’
Joanna Quispel
‘Zaterdagavond was ik echt onder de indruk van de première van deze Matthäuspassion. Dit werk van Rolle is voortdurend opgewekt getoonzet, je kunt wel zeggen: een je verheugen op het feest van de opgestane Heer, het Pasen is al continu aanwezig. Wolfgang lijkt me een bescheiden iemand, die zich niet laat voorstaan op zijn muzikale kwaliteiten. Ik heb deze heel bijzondere uitvoering veel meer gewaardeerd dan die o.l.v. Pieter Jan Leusink (die het klaar speelt met zijn Bach choir & orchestra of The Netherlands 46 concerten te geven in twee maanden tijd). Ook Mozarts requiem door hem zeer goed uitgevoerd, maar met te veel voelbare routine door zoveel uitvoeringen in korte tijd. Er is vraag naar spirituele muziek, een gat in de markt.’
Eric Bais
Het verlossingskarakter van de toonzetting kwam het mooist tot uiting in een meerstemmig motet, waarbij de gelovige joden zichzelf verdoemd waanden, terwijl Jezus, de bas, hen voortdurend onderbrak of aanvulde met de geruststellende belofte dat niemand die in hem gelooft verdoemd zal zijn. Het knappe was dat alle partijen verstaanbaar waren, zeer doorzichtig. Helderheid en doorzichtigheid waren toch wel het eerste kenmerk van deze passie, zeker het meest door de uitvoering. Min of meer merkbare fouten, een te vroege inzet of een regel overslaan, werden snel opgemerkt en vakkundig rechtgezet. Daaraan kon je misschien merken dat het stuk nog niet helemaal uit gerepeteerd was. Het was opmerkelijk hoe weinig Rolle het smartelijke uitbuit: wanneer Petrus Jezus drie maal verloochend heeft en hij bitter moet wenen is de componist daar heel kort over en er volgt géén ‘Erbarme dich’. De tekst deed me denken aan de geestelijke poëzie van Novalis, eind 18e eeuw, vanwege de nederige dankbaarheid voor de verlosser. Met name de zangers – in het bijzonder de alt/mezzo – kwamen in die geest inlevend over. Over het geheel was de uitvoering zo expressief dat je meteen werd opgenomen in het Evangelie, nadat je in de stemming was gebracht door de inleidende lange area’s. Het verhaal werd daarna niet meer onderbroken door beschouwende area’s. De meerstemmige zang was direct de uitbeelding van wat er in het verhaal gaande was, waardoor de passie enigszins een operakarakter kreeg.
Toine Moerbeek
Reacties op Martin en Bach
Wat een prachtige concert was dat gisteren in Utrecht! Ik zat naast de joodse vrienden die me op het concert hadden gewezen, te luisteren naar een katholieke mis geschreven door een protestantse componist. Muziek verbindt dus echt!
Ik heb erg genoten van zowel de Bach als de prachtige Mis voor dubbelkoor van Martin. Wat mij betreft alleen maar lof voor de uitvoering. De Mis heb ik heel vaak gehoord, onder andere door het Nederlands Kamerkoor onder verschillende dirigenten en het Zweeds kamerkoor met Eric Ericson. Wat zullen jullie er hard aan gewerkt hebben want het is geen gemakkelijke muziek. Bij de eerste maten van het Kyrie voelde ik al aan dat de muziek goed was ingedaald in het muzikale geheugen van de zangers. En dat gevoel bleef tot de in het licht eindigende Dona nobis pacem. De partituur van de Mis heeft enige tientallen jaren in een la gelegen van een commode in het huis waar ik de afgelopen 20 jaar heb gewoond. Wat ben ik blij dat de noten uiteindelijk hun weg in de wereld hebben gevonden. Nogmaals alle hulde aan het koor voor hun toewijding en aan jou voor het met duidelijke hand leiden van het koor en het instuderen van het werk en aan jullie allen samen voor de prachtige uitvoering.
Reacties op Ein Deutsches Requiem
Dag Hans (Scholing),
Het heeft weer eens veel langer geduurd dan de bedoeling was, maar ik wil toch heel graag nog even terugkomen aan mijn concertbezoek aan Ein Deutsches Requiem met jou en het Luna Kamerkoor o.l.v. Wolfgang Lange. Sinds Muziekhandel Bergmann (helaas) ophield te bestaan en ik dus bedrijfsleider af ben , was dit een van de eerste concerten die ik sindsdien heb bijgewoond -mijn hoofd stond merkwaardig genoeg even niet naar muziek..-; en ik heb echt genòten! Het was een bijzondere avond, het koor heeft mij zeer verrast en de uitvoering mij bij vlagen ontroerd. Werkelijk erg goed voor een (amateur!)koor. Het is haast niet te geloven dat je met een amateurkoor een dergelijk hoog niveau kunt bereiken. Prachtig van klank en opbouw. Een extra compliment voor de sopranen vind ik op zijn plaats (want die hebben het zò zwaar in dit stuk) Maar: daar was dus weinig van te merken. Ik ken veel cd-opnamen van Ein Deutsches Requiem, en er zijn beslist een aantal waarin het koor zeker niet het niveau van het Luna kamerkoor op 20 februari jl. halen! Maar : ook de solisten hebben bijgedragen aan de bijzondere belevenis. Al moet ik zeggen dat jij me meer wist te roeren dan Martha Bosch, die in mijn beleving wat `onderkoeld` was. Maar dat is zo persoonlijk, wie ben ik tenslotte. Het pianoduo was wellicht niet helemaal in topvorm, dat was een klein beetje jammer vond ik.
Groot compliment ook voor Wolfgang Lange dat hij een uitvoering op zulk hoog niveau heeft weten te brengen. Laat svp maar weten wanneer je weer wat met hem en-of het koor doet: ik zal als het enigszins kan graag komen luisteren!
Hartelijke groeten!
Peter (Vijfvinkel)
Reacties Chanting
In de St. Josephkerk in Utrecht presenteerde het Luna Kamerkoor zich voor de derde keer met het programma van 2013. Voor een koor dat als projectkoor moet werken met een korte repetitieperiode is het prettig om een aantal keren kort na elkaar op te treden: het repertoire begint zich dan te ‘zetten’. Daar komt nog bij dat de Josephkerk een goede akoestiek heeft voor koorzang, zonder grote nagalm die de klank vertroebelt. Mogelijk draagt de houten bekleding van de wanden daaraan bij. De dirigent koos ervoor om de zangers dicht bij het publiek te plaatsen, niet in de altaarruimte maar in het schip.
Het concert was samengesteld uit een aantal juweeltjes van vooral hedendaagse koormuziek. Van Benjamin Britten klonk de Hymn to the Virgin en de Hymn to St. Cecilia. Daarmee werd meteen de sfeer van het concert gezet. Het koor durft uitersten in de dynamiek op te zoeken: van krachtig volume tot heel tedere, zachte passages. Dat laatste kwam ook prachtig uit in het ‘O magnum mysterium’ van Morten Lauridsen. Aan het eind van het concert mochten we het nog een keer horen als toegift.
Er waren nog meer mooie stemmen te bewonderen, omdat er verschillende kleine solo’s voor kwamen die door koorleden werden gedaan. Dat ging met een grote vanzelfsprekendheid. Als toehoorder keek je rond wie er stond te zingen. Wolfgang Lange wist de concentratie van het koor goed vast te houden en je kon zien dat hij ook zelf genoot van wat tot klinken werd gebracht. Een extra vermelding verdient het programmaboekje met de teksten, vertalingen en toelichtingen. Je kunt daar zelfs al het programma voor 2014 en 2015 in vinden!
Gerard Broekhuijsen